pur si simplu

Cand dulceata vorbeste

In corcoduse, desert, faina, lapte, Mirabelle de Nancy, ou, prajitura, zahar on 24/08/2010 at 13:19

Pomisorul plantat de mine a facut pentru prima oara fructe. Este un inceput la fel de emotionant ca oricare altul si, ca de fiecare data cand fac ceva care a reusit, sunt fericita.

L-am plantat intr-un frig cumplit cand nu vedeam in jurul meu de mizerabila zloata ce cadea fara mila din cer. Am ajuns in casa uda pana la piele, naclaita de noroi si cu degetele vinete de ger. Obrajii imi ardeau si de abia mai puteam respira de alergatura, de efort, de emotie.

Numai cine nu a plantat niciodata un copac nu poate intelege acest sentiment: copacul acesta fragil va ramane aici, va face fructe, imi va tine umbra si va ramane aici unde l-am pus eu. Copacul asta mai mult decat orice altceva voi face in viata va fi marturia faptului ca am existat.  

Mirabelle de Nancy - corcoduse frantuzesti

Mirabelle de Nancy - corcoduse frantuzesti

M-am dezbracat si am luat pijamaua calda si mirosind a rufa curata de pe calorifer. Cu o cana de ceai intr-o mana si spatele cald m-am uitat in gradina la sirul de pomisori tineri plantati in acea dimineata.

In linie dreapta, ca niste soldati la prima instructie, un pic nesiguri, fara sa isi gaseasca locul si ritmul, stateau acum in compania perilor plantati cu 25 de ani in urma de batranul gradinar care a trecut pe aici inaintea mea.

Nu voi uita niciodata acea zi si nici prunul nu a uita pentru ca anul acesta, in primavara a inflorit iar acum mi-a daruit primele fructe. Le-am cules pe toate si ajunsa in bucatarie am facut dulceata.

Dulceata dulce amaruie, de culoarea chihlimbarului

Dulceata dulce amaruie, de culoarea chihlimbarului

Nu cred ca sunt multe dulceturi care au personalitatea celei de Mirabelle de Nancy. Fructele cu al lor lume latinesc Prunus insititia, sunt varianta frantuzeasca a corcoduselor – Prunus cerasifera. Dulceata de corcoduse frantuzesti nu este pentru copii si nici pentru tartina cu unt de dimineata.

Este dulce si amara in acelasi timp si are un parfum greu si distinct, un fel de Chanel Nr. 5, pe care numai femeile mature si barbatii cu palarie si baston il pot aprecia.

Clatite cu dulceata vremurilor demult apuse

Clatite cu dulceata vremurilor demult apuse

Dulceata asta este un lux de savurat in cantitati mici cu un pahar cu apa rece asa cum obisnuiau pe vremuri sa faca gazdele bune: o tava cu pahare incetosate cu apa de la fantana, farfurioare cu dulceata si cesti mici cu cafea tare si fierbinte.

Tin minte macrameul de sub cesti si pahare, linguritele lovind vesele portelanul cestilor si mirosul de levantica, naftalina si mucegai al camerei pe care gazda nu o deschidea decat pentru musafiri.

Mie imi place dulceata asta in clatite facute numai de oua, lapte, faina si un varf de sare. Fara zahar, fara vanilie prajite intr-o tigaie unsa cu ulei si ramase palide ca tenul domnisoarelor din secolele trecute.

Delicioase clatite si un bol de Mirabelle de Nancy

Delicioase clatite si un bol de Mirabelle de Nancy

Clatita subtire, fina, insipida, o lasa pe dulceata de culoarea chihlimbarului sa vorbesca.

Dulceata de corcoduse este o fuga in trecut, in vremurile cand clatitele erau un eveniment si dulceturile spuneau „Bine ai venit la noi!”.

Lasă un răspuns

